Oda omului din tipografie

…Nu, nu tipografilor, nu de data asta!!

…Ci omului angajat de ani si ani care sta in hardughiile Garamond si Mediapro, sa vada cum e impachetata Ziua de Cluj cu aia mare, cum iese tiparu, cum isi respecta editorul ora de predare, cum iese Gardianul si nu e preluat de nimeni, cum ies tiraje de 500 exemplare din „Gazeta de Cluj” vinerea. „Omul din tipografie” imi da clasa la istoria presei de departe si tuturor ziaristilor care se cred atoatestiuori dar nu pricep decat putin. Pentru ca el a vazut multe, vede ce e businessul de presa.  Stie ca va fi injurat de patronii firmelor de distributie, care trebuie sa duca ahtiatilor dupa media ziarele comandate si daca nu o fac isi pierd painea. Fara ” Omul din tipografie” unii tipografi si-ar bate joc de presa. Numai el stie cum ziarul e… doar o simpla marfa care vine pe banda, ca niste cuie, si abia apoi devine ceea ce sunt ziarele: simple arhive ale istoriei, arhive de o zi, care ajung la invelit slana sau borcane. Sau sunt adunate de ani de unul ca mine, in speranta ca viata ii va da sansa sa le puna in ordine si analiza. Uite ca Dumnezeu mi-a dat sa sansa asta!

Elogiu omului din tipografie, ca altfel am citi doar pete, poze miscate si tipar prost!

P. S.: Pe vremea cand eram corespondentul ziarului „Adevarul” in judetul Cluj, doi ani, am prins schimbarea titlului, din cel curb, interbelic, care imi placea enorm, in cel linear. Dumitru Tinu, fie-i tarana usoara, mi-a dat sarcina 2 saptamani sa supraveghez cum iese ziarul si sa fac un raport. Mi-a dat un premiu pentru el.  Atunci l-am cunoscut pe omul din tipografie! Nu e o fictiune. Exista si are o importanta mare!

Lasă un comentariu