RSS Feed

Autostrada Transilvania-A3, autostrada mea

Am analizat cu niste amici ieri, dupa un fotbal bun, situatia autostrazii ce va fi data in folosita maine. Unul din amicii mei lucreaza la Bechtel si stie destule din interior.

Toti am fost de acord ca e un lucru bun. Nu am fost toti de acord ca e scumpa sau ieftina. Am stat si am calculat:

13.000 de euro un metru linear de autostrada, adica vreo 20 de metri patrati. Mie mi s-a parut mult, altora putin.

Un kilometru costa 13 milioane de euro, zice Adevarul de Seara de ieri. Va amintesc ca asa a declarat ministrul Berceanu cand a fost la Cluj.  In Ziua de Cluj, de luni,  30 novembre, scrie altceva, ca un kilometru de autostrada costa 9 milioane de euro, iar cei 42 de kilometri ai autostrazii au costat 1 miliard de euro, conform declaratiei oficiale a sefilor Companiei Nationale a Drumurilor.  Deci, cifre care se contrazic flagrant. Pe cine sa iau de bun, ca a informat Corect?

Mi s-a parut mult.  42 de kilometri, Gilau-Turda, 546 de milioane de euro la cifra avansata de Adevarul de Seara. 1 miliard de euro avansati de CNADNR, citat de Ziua de Cluj. Multi, multi bani publici. S-a scris ca in alte tari e mai ieftin, 6 milioane de euro un kilometru. Ce intra in pretul asta de 546 milioane euro, daca inmultim 42 km x 13 milioane de euro? Pai si exproprierile, viaductele, podurile-sunt multe pe A3-lucrarile. Si asa mai departe. In banii astia, miliardul de euro, intra si ce s-a lucrat in Bihor, sau doar Gilau-Turda? Care stiti explicati in comment.

Pentru clujeni este foarte bine ca avem acest tronson. Sper sa nu mai vad autocamioane grele, TIR-uri pe varianta Zorilor – Manastur. Asa se va pastra si soseaua care tranziteaza cartierele.

Cei cu trafic greu vor merge obligatoriu pe autostrada. Este foarte foarte bine!

Dupa cinci ani de lucrari se inaugureaza 10 la suta din Autostrazi. Ritmul e evident prea mic iar politizarea prea mare.

Contractul cu Bechtel a fost dezavantajos  zic unii din start. Altii spun ca daca nu era premierul Boc nu era gata nici autostrada asta, ca a stat cu biciul pe Bechtel. O fi ceva adevarat, nici nu conteaza.

Singurul care conteaza este faptul ca se deschide O MICA PARTE din autostrada, dar se deschide !

Si, in final, sa nu uitam ca Autostrada asta e facuta cu JERTFA UMANA, aici au murit oameni.

Maine, daca voi avea timp, voi da si eu o tura pe autostrada asta sa vedem cum este.

Doamne ajuta Transilvania!

 

UPDATE

am gasit date suplimentare in Ziua de Cluj din 26 noiembrie

Bechtel a cheltuit până acum jumătate din bugetul prevăzut iniţial, însă va inaugura doar 10% din traseul cu o lungime de 415 kilometri.

Din cei 2,2 miliarde de euro prevăzuţi ca buget iniţial pentru construcţia Autostrăzii Transilvania, Compania Naţională de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale din România (CNADNR) a cheltuit în şase ani 948,09 milioane de euro. O comisie de recepţie a lucrărilor pentru tronsonul 2B, Gilău – Turda, care urmează să fie inaugurat în 1 decembrie, se află în inspecţie pe şantier. In perioada decembrie 2003 – octombrie 2009, Ministerul Transporturilor şi Infrastructurii (MTI) a alocat suma totală de 4.076,79 milioane lei (948.090.697 euro, potrivit cursului BNR de ieri, n.-red.) pentru lucrările de construcţie, consultanţă, exproprieri, relocări de utilităţi, descărcare de sarcină arheologică, deminări, în vederea realizării Autostrăzii Transilvania.  Suma cheltuită până în prezent pentru lucrările la tronsoanele 2B (Turda–Gilău), respectiv 3C (Suplacu de Barcău – Borş), reprezintă aproape jumătate din contractul de 2,2 miliarde, semnat între CNADNR şi compania americană Bechtel International în momentul demarării proiectului. Din cei 106 kilometri, cât însumează cele două tronsoane menţionate, 42 sunt gata turnaţi şi “aşteaptă” inaugurarea de săptămâna viitoare, în timp ce pe segmentul Suplacu de Barcău – Borş se lucrează la viaducte în 27 de puncte. Fără a lua în considerare diferenţele de relief şi tipul de lucrări efectuate, un kilometru din totalul de 64 de km nefinalizaţi pe tronsonul 3C şi 42 finalizaţi de pe 2B a costat, în medie, aproximativ 9 milioane de euro. Preţul pentru un kilometru din tronsonul finalizat, Turda – Gilău, a fost estimat de curând, de către ministrul Transporturilor şi Infrastructurii, Radu Berceanu, la 12-13 milioane de euro. Până la finalizarea integrală a lucrărilor, Berceanu a prevăzut că Autostrada Transilvania va ajunge să coste circa 7-10 miliarde de euro”

Cred ca e clar aici.

 

 

Anunțuri

5 responses »

  1. Orice date ar fi bune, oricum e printre cele mai mari ţepe trase bugetului de stat. Cum să faci contract că ai profit fix de 8 la sută la o lucrare, fără să şti dinainte cât costă ? Fără să ai proiectarea ? Aşa ceva faci doar când vrei să-ţi falimentezi propria afacere…

    Bineînţeles că 8 la sută din 2 miliarde de euro e mai mult decât din 500 de milioane de euro.

    Rămâne să sperăm că macar îşi va merita banii şi să nu mai conteze cât costă, cât timp ne va uşura viaţa.

  2. Da, sunt de acord cu ce ai spus. Se pare ca acest contract a fost negociat complet dezavantajos. Nu ma pot lua decat dupa ce au scris ziarele de-a lungul timpul insa rar am vazut o analiza clara cu plusuri si minusuri care sa ne zica exact in ce consta aceaste dezavantaje. Vedem insa ca au trecut cinci ani si avem o centura ocolitoate a Clujului. Asta e, nu e autostrada, alea sunt in Ungaria, Austria ai alte tari civilizate. Din pacate. Pt noi clujenii, in bunul stil romanesc, e buna si asta! Asa am supravietuit, cu dictoane din astea, 2000 de ani.
    mersi de coment

  3. Parerea mea- o autostrada e buna in general.

    Dar proiectul asta frizeaza absurdul. Scumpa ca naibi. Si integrabila greu intr-un culoar european foarte circulat.

    Pt. Cluj e ok.
    Pentru tara trebuia mai intai legat Nadlac-ul/Arad de Pitesti.

    Asta-i adevarul

  4. depinde din ce perspectiva vez problema mai SAMANUUUULEEE.
    pt noi, clujenii, e bine ca avem astia 42 de kilometri. e foarte bine. sigur daca in cinci ani s-a facut doar atat, e rau. Sunt curios cand va fi gata, eu zic ca prin 2020. daca se tine ritmu asta poti face calcul matematic in cati ani se face. iti da exact. Inmultesti total km-trilor cu anii si vezi
    bine ca avem astia 42 de km.

  5. Exact asta spuneam si eu : e autostrada pentru Cluj.
    Romania nu e doar Cluj-ul.

    Cat despre termenul de finalizare, de acord.

    Cred insa si acum ca Nadlac-Pitesti era mai necesara Romaniei decat A3.

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile tale sau dă clic pe un icon pentru a te autentifica:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s

%d blogeri au apreciat asta: