RSS Feed

Cetatenii au redescoperit… Clujul

O sa renunt o perioada la tonul confesiv, cu care v-ati obisnuit de ceva timp aici, si ma voi concentra, cand voi avea inspiratia dar mai ales timp, sa scriu niste opinii pe o  serie de subiecte care ma preocupa.

Prima opinie o dedic a ceea ce eu numesc fenomenul „redescoperirea Clujului de catre cetatenii lui”. Indiferent ca sunt clujeni sau veniti din alte orase si stabiliti aici. Asa cum am argumentat in alta postare de pe acest blog, intitulat  „Clujul nu e condus de clujeni”, orasul mi se pare evident tot mai cosmopolit. Majoritarea celor care au venit aici s-au scolit, au ramas, si-au facut familii si au intrat in viata socio-economica. Majoritatea nu doar ca s-au realizat dar au ajuns in establishment sau sunt, cum se zice mai nou in limbaj de lemn european in „mainstream„. Exemple sunt cu ghiotura, am dat, nu mai dau acum. Este clar ca acest oras este un „aspirator de inteligente”. Fara universitati nu ii vad un sens Clujului, ar fi un oras cu adevarat provincial. Dar cu ele Clujul are un sens cert, e salvat practic de ele. Aici s-au scolit toti cei care conduc orasul in acest moment.  99 la suta.  E foarte important.

Fenomenul „redescoperirii” isi are originea in doua fapte, in opinia mea:

a. aparitia volumelor „Clujul-Povestea orasului comoara” si „Clujul baroc”, scrise de pasionatul de Cluj Lukacs Joszef, care a atras atentia foarte mult asupra frumusetilor acestui oras. Iata cum niste carti, de care am scris eu in presa la timpul potrivit,  pot isca un interes pentru oras. Cartile au avut mai multe editii deja, sunt fabuloase!

b. postarea de mai multi ani pe net a galeriilor cu pozele Clujului vechi, recrudescenta decorarii cafenelelor cu poze ale Clujului vechi si decizia Municipalitatii de a decora spatiile comerciale goale cu poze cu Clujul vechi, absolut fascinante si savuroase, cu patina timpului, ultimul fapt urmare a unei inspirate campanii a ziarului local Ziua de Cluj.

Aceste doua chestiuni coroborate cu aparitia siteurilor concurente in dragostea pentru oras www. I love Cluj. ro  si www. Servus Cluj.ro” au dus/duc la redescoperirea orasului. Transformarile din centru create de municipalitate, revenirea la piata orginara interbelica, cu spatiu larg deschis, fara verdeata, este un alt punct de referinta, de convivialitate. Nefiind expert in decorare cu mobilier urban nu pot face recomandari dar am vazut ca nici Piata Mare din Sibiu nu are deloc verdeata. Piata Libertatii trebuie sa fie un spatiu al plimbarilor, intalnirilor, mitingurilor de orice fel, targurilor, concertelor, filmelor, patinoarului iarna etc.

Una peste alta, cred ca cetatenii acestui oras se afla intr-un proces de redescoperire a Clujului, nu neaparat in mod constient. E o chestiune de durata care a inceput insa si e foarte bine. Se simt clujeni tot mai mult, desi viata e grea si scumpa aici la Cluj, admira exceptionalele poze de pe vitrine. Si eu stau minute in sir si ma uit la frumusetea veche a Clujului.  Am vazut oameni care au facut/fac la fel. E foarte bine!

PS.

Pentru cei care ar dori sa preia acest text nu autorizez  acest fapt, chiar daca se face cu citarea blogului. Nu pot opri acest fapt,  sunt constient, nu am iluzii demult,  cred ca doar bunul simt o poate face. Nu sunt increzut dar doresc ca acestea sa fie citite aici. Salutari la cititorii mei, cati sunt. Comentariile care nu contin jigniri vor aparea cat de rapid am acces la net.

Lectura placuta!

2 responses »

  1. “redescoperirea Clujului de catre cetatenii ei”
    se vede că eşti pe jumătate ungur 🙂

  2. tiberiufarcash

    da , prodan, asa e, is jumatate ungur. Jos Ungurii , sa plece din tara sa fie impuscati ca la Katyn nu??
    schimb acum greseala.
    mersi de semnalare!

Lasă un răspuns

